آموزش موشن گرافیک

کاربرد و معرفی ابزارهای |اینفوموشن|

کاربرد و معرفی ابزارهای |اینفوموشن|

اینفوموشن چیست؟

این کلمه، همانطور که از نامش مشخص است، حاصل ترکیب دو واژه «اینفوگرافیک» و «موشن گرافیک» بوده و یکی از محبوبترین روش های ارائه اطلاعات در حوزه های مختلف به شمار میرود.به استفاده از پویانمایی برای ارائه اطلاعات اشاره دارد. این شیوه از تولید محتوا ممکن است در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار گیرد، از جمله معرفی محصول یا خدمات یک برند، نمایش داده ها و اطلاعات و غیره. اینفوموشن ها کاربرد زیادی به ویژه در دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی دارند و در این مطلب قصد داریم بیشتر با کاربردهای آنها و تفاوتشان با اینفوگرافیک آشنا شویم. همچنین روش های ساخت اینفوموشن و ابزارهای این کار را نیز بررسی خواهیم کرد.

کاربرد اینفوموشن 

اینفوموشن ها را تقریبا برای هر کسب و کار و هر مقصودی میتوان استفاده کرد. آنها محدودیت مشخصی ندارند و کمی خلاقیت به علاوه داشتن تکنیک درست کافی است تا بتوانیم یک اثر خوب و با کیفیت بسازیم. از جمله کاربردهای معمول برای اینفوموشن ها به طور کلی شامل موارد زیر میشود:

ساخت تیزر

از اینفوموشن ها بسیار برای ساخت تیزر استفاده میشود. تیزرها انواعی از تبلیغات هستند که میتوانند تاثیرگذاری زیادی برای جلب توجه مخاطبان به یک برند داشته باشند اما به شرطی که در ساخت آنها از تکنیک های درستی استفاده شود. با استفاده از اینفوموشن میتوان برای انواع گوناگونی از کسب و کارها، تیزرهایی خاص و متفاوت ساخت که در ذهن مخاطب باقی بمانند.

تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی

یکی دیگر از کاربردهای معمول برای اینفوموشن ها و از دلایل استخدام موشن گرافیست، تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی است. با استفاده از آنها میتوان جذابیت بصری زیادی به صفحه برند بخشید و آن را از سایر رقبا متمایز کرد. هر چه بیشتر در ساخت آنها خلاقیت به خرج دهیم، تاثیرگذاریشان نیز بیشتر میشود.

محتوای بصری وب سایت

در هر وب سایت علاوه بر محتوای متنی و تصاویر، از اینفوموشن ها نیز میتوان استفاده کرد. آنها به عنوان محتوای بصری بسیار ترغیب کننده هستند و اجازه نمیدهند که مخاطب خسته شود.

چگونه اینفوموشن بسازیم؟

برای ساخت اینفوموشن ابتدا باید الگوی مشخصی را برای آن مشخص کنیم. این الگو باید متناسب با داده هایی باشد که قصد داریم آنها را در ویدیوی مورد نظر با مخاطب به اشتراک بگذاریم. هر چه محتوا و داستانی که قصد روایت آن را داریم، پتانسیل بیشتری برای گرافیکی شدن داشته باشد، بهتر میتوانیم از عناصر موشن گرافیک برای ساخت ویدیو بهره ببریم.

در مرحله بعدی، باید قالب و سبک بصری مورد نظر خود را انتخاب کنیم. سپس آن دسته از اطلاعات را که اهمیت بیشتری دارند، مشخص کرده و با متحرک سازی آنها شروع میکنیم. در نهایت نیز  برای تبدیل محتوای خود به فیلم میتوانید از تبدیل کننده هایی مانند Animaker استفاده کنید که محتوای شما را به نمایش پرده ای تبدیل میکنند. میتوانید روی ویدیو صداگذاری کنید تا بهتر بتوانید مقصود خود را به مخاطب منتقل کنید.

چند نکته مهم برای ساخت اینفوموشن وجود دارد. اول این که نباید در متحرک سازی المان ها افراط کنیم. بیش از حد شلوغ شدن تصویر، مخاطب را کلافه کرده و تاثیر مثبتی ندارد. همچنین باید به طور ویژه به عواملی مانند پرسونای مخاطب، هدف، رنگ ها، تضادها، سایه ها، سبک و… توجه کنید. در نظر این عوامل کمک میکند مخاطب به راحتی با محتوای شما ارتباط برقرار کرده و با آن تعامل داشته باشد.

– داستان پردازی کنید.

قبل از شروع فرآیند ساخت اینفوموشن، کار خود را با نوشتن داستان آن شروع کنید. داشتن یک ایده ی کلی از فرآیند داستان کمک میکند تا راحت تر به کار خود ادامه دهید و ایده ها را بهتر در آن بگنجانید.

– قبل از انتخاب طرح مورد نظر، اطلاعات کسب کنید.

تمام داده هایی را که قرار است در محتوا قرار داده شوند پیش از شروع فرآیند ساخت جمع آوری کنید. این کار به ویژه باعث میشود بتوانید سبک دقیقی را برای ساخت ویدیو انتخاب کنید. همچنین لازم نیست تک تک جزئیات هر یک از اطلاعات مورد نظر را در محتوا بگنجانید. اطلاعات را اولویت بندی کرده و فقط آنهایی را در محتوا به کار ببرید که بیشترین اهمیت را دارند.

– لحن برند خود را در نظر بگیرید.

به لحن برند در ساخت ویدیو توجه کنید. برخی برندها وجهه رسمی و جدی دارند در حالی که برخی دیگر بازیگوشانه تلاش میکنند با محتوای طنز و سرگرم کننده توجه مخاطب را جلب کنند. پس برای ساخت ویدیو لحن برند را در نظر داشته باشید.

– به پرسونای مخاطب توجه کنید.

توجه به مخاطبان و سلیقه آنها اهمیت بسیار زیادی برای آماده سازی هر سفارش تولید محتوا دارد. با این کار میتوانید اطمینان حاصل کنید که مخاطب با محتوا به خوبی ارتباط برقرار کرده و آن را درک میکند.

ابزارهای ساخت اینفوموشن

ساخت اینفوموشن نیاز به استفاده از ابزارهای مناسب دارد. خلاقیت وقتی در کنار استفاده از ابزارهای درست و قرار گیرد، بیشترین بازده را خواهد داشت. برخی از ابزارهایی که میتوان برای ساخت اینفوموشن از آنها استفاده کرد عبارتند از:

1.فوتوشاپ (Photoshop)

ساده ترین نرم افزاری که برای ساخت اینفوموشن میتوان از آن استفاده کرد، فوتوشاپ است. فوتوشاپ برای ساخت انواع تصاویر گرافیکی کاربرد دارد.

2. ایلوستریتور (Illustrator)

دومین نرم افزاری که بیشترین استفاده را در ساخت تصاویر گرافیکی دارد، ایلوستریتور است. این نرم افزار کمی از فوتوشاپ تخصصی تر است و امکانات های بیشتری را در اختیار گرافیست قرار میدهد.

3.پریمیر (Premiere)

پریمیر از مهمترین ابزارهای ساخت اینفوموشن و موشن گرافیک است و در کل، محتوای ویدیویی است. امکانات پریمیر به شما کمک میکند تا کارهای گرافیکی را با جزئیات و جذابیت بیشتر انجام دهید. برای کار با این برنامه لازم است نحوه ایجاد گرافیک متحرک در premiere pro را یاد بگیرید.

4.افتر افکت (After effect)

نرم افتر افکت نیز امکاناتی مشابه پریمیر دارد و از ابزارهای اصلی برای ساخت محتوای ویدیویی است. کار با این نرم افزار نسبتا ساده است و برای ساخت اینفوگرافیک و انواع موشن گرافیک استفاده زیادی دارد.  

اینفوگرافیک یا اینفوموشن 

همانطور که گفته شد منظور از اینفوموشن استفاده از پویانمایی و عناصر مشابه گرافیکی و بصری برای ارائه اطلاعات است. در دنیای تبلیغات المان های بصری تاثیر بسزایی روی جلب توجه مخاطبان دارند و در بسیاری از مواقع بازدهی انواع تبلیغاتی که با استفاده از آنها تولید میشوند، چندین برابر سایر روش های تبلیغاتی است. علاوه بر این، استفاده از پویانمایی برای ارائه اطلاعات، میتواند آنها را جذاب تر و قابل فهم تر کرده و به کاربران کمک کند تا بهتر با محتوا ارتباط برقرار کنند.

در دنیای دیجیتال امروزی که همه چیز سرعت سرسام آوری پیدا کرده است، مخاطبان عمدتا به انواعی از محتوا توجه نشان میدهند که کوتاه و در عین حال جذاب باشد. کاربران اینترنت و فضای مجازی روزانه با حجم زیادی از اطلاعات و تبلیغات بمباران میشوند، در نتیجه علاقه دارند که بتوانند در کمترین زمان ممکن، بیشترین حجم اطلاعات را به دست آورند. در چنین شرایطی استفاده از برخی روش های تبلیغات و بازاریابی مانند اینفوموشن ها، به خوبی این توقع را برآورده میکند.

 

 

جهت دریافت مشاوره و سفارش ساخت انواع اینفوگرافیک می توانید با کارشناسان ما در آقاموشن تماس حاصل نمایید.

 

 

نویسنده : تیم تولید محتوای آقاموشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *